Przebieg studiów

Miejsce. Część zajęć odbędzie się w Warszawie, część zostanie poprowadzonych online.

Czas trwania. Zajęcia będą trwać cztery lata w wymiarze co najmniej 1200 godzin podzielonych na zajęcia teoretyczne, praktyczne, superwizję, staż oraz rozwój osobisty.

Częstotliwość. Zajęcia prowadzone są w formie comiesięcznych zjazdów oraz udostępnionych materiałów online do pracy między zjazdami.

Pierwszy rok

Pierwszy rok będzie poświęcony wprowadzeniu uczestników czteroletniego szkolenia do podstawowych zagadnień terapeutycznych, wykładanych w duchu uniwersalnej wiedzy terapeutycznych oraz ze szczególnym naciskiem na dwa nurty terapeutyczne – terapii akceptacji i zaangażowania (ACT) oraz terapii opartej na analizie funkcjonalnej (FAP).

Większość zajęć będzie prowadzonych przez dr Marcina Domurata i mgr Bartosza Kleszcza.

Stosunkowo wcześnie pojawi się praktyczny materiał do pracy ze sobą oraz z klientem, a ukończenie tego roku bedzie także stanowić grunt pod dalszą edukację własną i zajęcie się psychoterapią na bardziej specjalistycznym poziomie.

Tematyka zjazdów. 10 comiesięcznych zjazdów po 16 godzin skupionych będzie wokół następujących tematów:

  • Podstawy kontekstualnego behawioryzmu
  • Analiza funkcjonalna, diagnoza, konceptualizacja przypadku
  • Rozwój człowieka z perspektywy behawioralnej
  • Podstawowe umiejętności terapeutyczne i relacja terapeutyczna
  • Rozpoczynanie i kończenie interwencji oraz śledzenie efektów
  • Sześć procesów elastyczności psychologicznej (akceptacja, defuzja, kontakt z tu i teraz, ja jako kontekst, wartości, zaangażowane działanie)
  • Tworzenie kontekstu do zmiany
  • Terapia ekspozycyjna problemów emocjonalnych
  • Terapia oparta na analizie funkcjonalnej
  • Kwestie etyczne psychoterapii

Nagrania szkoleń. Oprócz tego uczestnikom będą udostępnione na dłuższy czas nagrania szkoleń online z zagranicznymi specjalistami do obejrzenia i praktyki pomiędzy zjazdami. Nagrania stanowią integralny element szkolenia psychoterapeutycznego, a tematy z nich będą poruszane, poszerzane i utrwalane na odpowednich zjazdach.

Oto lista nagrań dla studentów pierwszego roku:

  • Matthew Menayas-Skinta – Psychoterapia oparta na analizie funkcjonalnej: Wzmacnianie pozytywnych działań, CFT i terapeutyczna miłość (4 godz)
  • Matthew Menayas-Skinta – Psychoterapia oparta na analizie funkcjonalnej: Wprowadzenie do pięciu zasad FAP (8 godz)
  • Benjamin Schoendorf – 6 kroków do elastyczności z matrycą ACT (4 godz)
  • Joseph Ciarrochi – Pożegnaj wagę. Jak wykorzystać techniki ACT w odchudzaniu i utrzymaniu wymarzonej sylwetki (2 godz)
  • Timothy Gordon – Konceptualizacja przypadku i planowanie interwencji w terapii ACT (2 godz, dostępny za darmo)
  • Patricia Zurita Ona – Elastyczna ekspozycja przy OCD i pokrewnych problemach (4 godz, dostępny za darmo)

Drugi rok

Drugi rok w ramach 10 comiesięcznych zjazdów skupi się na aplikacji nurtów trzeciej fali w specjalistycznych dziedzinach psychoterapii. Lista szkoleń jest w trakcie opracowywania.

Tematyka zjazdów. Aktualnie potwierdzony zakres tematyczny:

  • Psychoterapia depresji
  • Psychoterapia uzależnień
  • Psychoterapia zaburzeń odżywiania
  • Psychoterapia problemów seksuologicznych
  • Psychologiczne następstwa traumy relacyjnej: Narcyzm, zależność i inne logiczne reakcje na wczesne cierpienie
  • Teoria ram relacyjnych i jej kliniczna aplikacja
  • Model DNA-V w psychoterapii dzieci i młodzieży

Pełna lista szkoleń i prowadzących na drugim roku będzie stopniowo uzupełniania.

Nagrania szkoleń. Podobnie jak na pierwszym roku, uczestnikom zostaną udostępnione szkolenia do pracy własnej:

  • Kirk Strosahl oraz Patricia Robinson – Krótkoterminowa terapia akceptacji i zaangażowania w depresji i zachowaniach samobójczych (16 godz.)
  • Sheri Turrell – ACT dla nastolatków z zaburzeniami odżywiania: Objawy jako metafora (6 godz.)
  • Sheri Turrell – ACT dla nastolatków: Zastosowanie modelu ACT do relacji interpersonalnych (4 godz.)

 

Trzeci i czwarty rok

Trzeci i czwarty rok zostanie przeznaczony na:

  • dalsze szkolenie,
  • zajęcia fakultatywne,
  • pracę pod superwizją indywidualną i grupową,
  • praktyki zawodowe w miejscu umożliwiającym kontakt z różnorodnymi rodzajami klientów.

W trakcie czteroletniego kursu należy także przejść psychoterapię własną w systemie indywidualnym i/lub grupowym.

Szczegółowe informacje będą stopniowo uzupełniane.