Kadra Behawioralnie.pl

Oprócz Bartosza Kleszcza i dr Marcina Domurata (informacje na stronie „O nas”) zajęcia prowadzić będzie dla was szeroka kadra szkoleniowa, zebraną z czołowych osób zajmujących się trzecią falą w Polsce i na świecie. Będziemy stopniowo dzielić się składem tutaj i na naszym FB.

dr Joanna Dudek

Dlaczego behawioralnie?

Właściwie odpowiedź na to pytanie mogłaby brzmieć następująco. Z powodu słów dwóch znaczących behawiorystów, Burrhusa F. Skinnera: „What is love except another name for the use of positive reinforcement? Or vice versa.” („Czym jest miłość, jeśli nie inną nazwą dla pozytywnego wzmocnienia? Lub vice versa.„) i Stevena C. Hayesa: „Love isn’t everything, it’s the only thing”. („Miłość to nie jest wszystko. To jedyne, co jest.„)

Patrząc z perspektywy behawioralnej każde zachowanie możemy zrozumieć, jeśli tylko mamy wystarczająco dużo informacji na temat jego kontekstu. Nie ma ludzi popsutych, są tylko zachowania, które mogą się zmieniać.

Wartości

Nadrzędną wartością, która jest dla mnie ważna jest autentyczność. Rozumiem ją jako spójność między tym o czym uczę, a co mówię i robię, między tym jak spostrzegam i traktuję innych i siebie. Mieści w sobie akceptację – uznanie tego że bycie człowiekiem oznacza popełnianie błędów, momenty słabości i zbaczanie ze ścieżki życia zgodnej z wartosciami – i jednocześnie wytrwałość – świadomość, że zawsze można na nią wrócić w kolejnym kroku.

Doświadczenie

Jestem psycholożką i psychoterapeutką. Pracuję jako adiunkt na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Ukończyłam studium Dialogu Motywującego (certyfikat nr 23), szkołę psychoterapii poznawczo-behawioralnej (certyfikat PTTPB nr 1148). Uzyskałam również cerytifkat trenerki Functional Analytic Psychotherapy (psychoterapii opartej na analizie funkcjonalnej). Pierwszy raz udział w szkoleniu ACT wzięłam w 2011 na konferencji ACBS w Parmie, od tego czasu uczestniczyłam w licznych szkoleniach i konferencjach ACBS, pełniłam też rolę przewodniczącej ACT for Health SIG(2017-19).

Brałam udział w upowszechnianiu wiedzy o ACT w Polsce, w tym w organizacji bezpłatnych warsztatów, publikacji artykułów popularnonaukowych, oraz redakcji merytorycznej podręczników do ACT.

W ramach doktoratu zajmowałam się rolą elastyczności psychologicznej i poczucia bliskości międzyludzkiej w jakości życia kobiet chorych przewlekle. Uczestniczyłam również w stażu na University of Washington w Seattle pod opieką Boba Kohlenberga, Mavis Tsai i Jonathana Kantera.

Prowadzę psychoterapię osób dorosłych, zajęcia dotyczące ACT oraz seminaria magisterskie poświęcone kontekstualnej nauce o zachowaniu na uczelni oraz warsztaty dla psychoterapeutów.

dr Lidia Baran

Dlaczego behawioralnie?

Trzecią falę terapii poznawczo-behawioralnych odkryłam dzięki teorii ram relacyjnych. Poznając jej założenia dowiedziałam się, że istnieje terapia, która wciela założenia relacyjne w pracę z osobami przeżywającymi trudności natury psychologicznej. Tak trafiłam na terapię akceptacji i zaangażowania i będący jej podstawą model elastyczności psychologicznej, a następnie pozostałe kierunki trzeciej fali. Cenię sobie te podejścia, bo oddają one sprawczość w ręce człowieka, umożliwiają spojrzenie na jego obecną sytuację z zainteresowaniem i zachęcają do poszukiwania w jego repertuarze przydatnych i nieprzydatnych zachowań.

Wartości

Elementem, który przekonuje mnie w trzeciej fali jest podejście do cierpienia człowieka jako efektu nieskutecznych prób poradzenia sobie z trudnościami, a nie jako oznaki nienormalności. Dlatego w swojej pracy staram się patrzeć na daną sytuację z perspektywy drugiej osoby i zrozumieć jej punkt widzenia. Wartością, która za tym stoi jest ciekawość drugiej osoby, która wiąże się z ogromnym przywilejem obserwowania jej przeżyć, podejmowanych przez nią zmian i podążania w kierunku tego co dla niej ważne.

Doświadczenie

Jestem psycholożką i psychoterapeutką par. Pracuję jako adiunkt w Instytucie Psychologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz w prywatnej praktyce psychoterapeutycznej. Badawczo zajmuję się zastosowaniem i mechanizmami związanymi z modelem elastyczności psychologicznej, w szczególności w kontekście funkcjonowania ludzi w bliskich związkach. Doświadczenie praktyczne zdobywałam na stażach w Irlandii, Brukseli i Finlandii, międzynarodowych konferencjach poświęconych terapiom trzeciej fali, warsztatach i szkoleniach terapeutycznych. Prowadzę zajęcia dotyczące ACT dla studentów studiów magisterskich i podyplomowych oraz sprawuje opiekę naukową nad pracami magisterskimi poświęconymi procesom kluczowym modelu elastyczności psychologicznej oraz uważności. Jestem współautorką pierwszej polskiej książki poświęconej metodom pomiaru procesów elastyczności psychologicznej i laureatką grantu Miniatura z Narodowego Centrum Nauki poświęconego elastyczności psychologicznej w funkcjonowaniu człowieka. Obecnie piastuję stanowisko przewodniczącej Association for Contextual Behavioral Science Polska.

dr Konrad Ambroziak

Dlaczego behawioralnie?

Cała historia kryje się za odpowiedzią na to pytanie. Zaczynałem od głębokiej pogardy wobec behawioryzmu, że za prosty, że redukuje, różne że… Jak większość osób, które znało behawioryzm nawet nie z drugiej a z kolejnych rąk i przekazów. A później pojawił się ACT, CBS, teksty S. Hayesa (i wiele innych lektur i doświadczeń). To mój moment podobny do momentu św. Pawła w drodze do Damaszku. Oświecenie. Więc odpowiadam: bo to piękna, prosta i głęboka teoria, która pozwala zrozumieć ludzkie zachowanie. Pozwala skutecznie nawigować w morzu cierpienia, jakim jest nasze życie. Dlatego, że to głęboko humanistyczny sposób myślenia i działania. Dlatego, że jest naukowo udowodniony. Dlatego, że mocno łączy się z innymi tradycjami mądrościowymi – jest zgodny z duchem filozofii zachodniej i wschodniej.

Wartości

Prawda, autentyczność, spójność. Kontekstualne nauki o zachowaniu oceniam jako prawdziwe, kierując się między innymi pragmatyzmem – to podejście naprawdę działa i pozwala pomagać. Odkrycie takiej metody pracy z innymi ludźmi jest mocno związane z moją pracą nad sobą – ćwiczeniem akceptacji nieuniknionego cierpienia w imię działania zgodnego z moimi wartościami, ze mną. Tu odnajduję spójność. A autentyczność wynika z pozostałych. Nie wyobrażam sobie bycia autentycznym nie wyrażając siebie i tego, w co wierzę. Kontekstualny behawioryzm pozwolił mi nie tylko na bycie skutecznym „pomagaczem”. Dał mi możliwość do realizowania tego, co jest dla mnie naprawdę ważnego.

Doświadczenie

Jestem doktorem filozofii. W pracy teoretycznej zajmowałem się analizą stereotypów, uprzedzeń, etyką, semiotyką, filozofią polityki. Jestem terapeutą poznawczo-behawioralny, superwizorem, trenerem dialogu motywującego. Połączenie dialogu motywującego i CBT w sposób naturalny skierowało mnie do terapii akceptacji i zaangażowania. W pracy pomocowej zaczynałem od pracy w ośrodku wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie i wspierania dzieci i młodzieży z ogólnie pojętymi zaburzeniami rozwojowymi. Miałem szczęście pracować w Fundacji Dzieci Niczyje (teraz FDDS) wpierw w telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży, następnie w Centrum Pomocy Dzieciom „Mazowiecka”. W ważnym sensie to doświadczenie formacyjne. Przez długi czas pracowałem z mentorem i przyjacielem dr A. Kołakowskim. Obecnie pracuje w Fundacji Psycho-Edukacja. Naszą misją jest promocja zdrowia psychicznego w polskich szkołach. Terapeutycznie pracuje z młodzieżą i dorosłymi.

Agnieszka Wroczyńska

Dlaczego behawioralnie?

Bo działa. Kontekst, w którym funkcjonujemy wpływa na nasze zachowanie. Fascynuje mnie odkrywanie wraz z moim klientem tego kontekstu, w jaki sposób powstał, jakie reakcje z niego wynikają i jak możemy razem je zmienić.

Wartości

Wśród ważnych dla mnie wartości pojawia się autentyczności i współpraca: chcę tworzyć wokół siebie przestrzeń, w której mogę je realizować. Cenię sobie możliwość tworzenia relacji, w których możliwe jest poznanie siebie i swoich trudności oraz zbliżenie się do drugiego człowieka. Jest dla mnie ogromnie satysfakcjonujące, gdy w wyniku tego spotkania tworzy się przestrzeń do współpracy i wspólnego działania na rzecz bardziej wartościowego życia.

Doświadczenie

Ukończyłam studia z psychologii oraz filozofii, a podyplomowo również z seksuologii. Ukończyłam również szkolenia psychoterapeutyczne otrzymując tytuł certyfikowanej psychoterapeutki poznawczo-behawioralnej (PTTPiB nr 258), oraz superwizorki-dydaktyczki (PTTPiB nr 60). W toku mojego rozwoju zawodowego zauważyłam, jak istotna jest praca z ciałem, również  własnym, w procesie terapeutycznym, techniki doświadczeniowe oraz eksperymenty behawioralne. Dlatego zaczęłam rozwijać swoje kompetencje w obszarze tzw. trzeciej fali. Jestem zaangażowana w rozwój terapii ACT w Polsce od samych początków: aktualnie drugą kadencję pełnię funkcję w komisji rewizyjnej ACBS Polska. Ukończyłam całościowe szkolenie DBT, a aktualnie szkolę się w zakresie psychoterapii schematów. Prowadzę psychoterapię osób dorosłych oraz par, superwizję grupową oraz indywidualną psychoterapeutów oraz prowadzę szkolenia dla psychoterapeutów w Poradnii CBT w Gdyni.

Tomasz Folusz

Dlaczego behawioralnie?

Swoją przygodę z psychoterapią rozpocząłem w nurcie poznawczo-behawioralnym. Jednak kiedy odkryłem model Elastyczności Psychologicznej poczułem, że to model, który odpowiada mojemu doświadczeniu. Tak rozpoczęła się moja przygoda z Terapią Akceptacji i Zaangażowania. Najbardziej cenię w Modelu Elastyczności Psychologicznej to, że jest to doskonałe narzędzie do pracy osobistej – dla mnie ACT i CFT stały się stylem życia.

Wartości

Poznawać i rozumieć człowieka.

Doświadczenie

Pracuję jako psychoterapeuta od 2005 r. Oprócz pracy w prywatnym gabinecie, pracowałem:

  • w szpitalu psychiatrycznym (IPiN) na oddziale leczenia uzależnień
  • byłem kierownikiem Poradni Leczenia Uzależnień i Poradni Zdrowia Psychicznego w Legionowie
  • prowadzilem grupy ambulatoryjne dla uzależnionych od alkoholu, narkotyków, hazardu i seksu (głównie w warszawskim ośrodku POLANA)
  • oprócz osób z problemem nadużywania substancji psychoaktywnych, pracuję także z innymi trudnościami
  • od 2021 roku prowadzę grupę medytacji online (głównie w nurcie uważnego wspołczucia)

Wiecej dowiesz się na mojej stronie internetowej.

Sebastian Korfel

Dlaczego behawioralnie?

Bo… zachowanie zmienia wszystko.

Bo… dzisiejszy behawioryzm wychodzi do człowieka nie czekając w gabinecie.

Bo… to humanizm w najczystszej postaci.

Wartości

Osobiście doświadczam tego, że wartości bywają trudne i bolesne, szczególnie te, które dla mnie mają najwyższe znaczenie. Problemy i ból, które są nieodłączną częścią życia człowieka, skrywają wielką moc każdego z nas. Dlatego wartością, którą kultywuje w mojej praktyce, jest przyjmowanie życia z wszelkimi jego aspektami, otwieranie się na to co trudne podążając wraz z klientem w kierunku do… tego co ważne.

Doświadczenie

Każdy dzień pracy psychologa/psychoterapeuty jest nowym doświadczeniem i to jest dla mnie jednym z aspektów, które są najbardziej fascynujące. Niepowtarzalność dnia.

Poranki dzielę pomiędzy pracą w obszarze pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej skierowanej do dzieci i młodzieży, a oddziałem onkologii i hematologii dziecięcej szpitala pediatrycznego w Chorzowie. W kolejnej części dnia pracuje w moim gabinecie w Dąbrowie Górniczej. Pozostają weekendy, w trakcie których, dzielę się swoją wiedzą prowadząc zajęcia w ramach studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu. Jestem absolwentem psychologii, a także pierwszego w Polsce szkolenia klinicznego w terapii CFT, obecnie znajduję się na finiszu czteroletniej szkoły psychoterapii poznawczo behawioralnej.

Pracowałem również na oddziałach rehabilitacji neurologicznej i geriatrii, a także w domu dziecka wspierając fantastycznych młodych ludzi.