Przebieg studiów
Miejsce. Zależnie od naboru, prowadzimy zajęcia w Warszawie albo w Katowicach. Jeden lub dwa zjazdy w roku prowadzone są online, zjazd z międzynarodową gwiazdą odbędzie się w Warszawie.
Czas trwania. Zajęcia będą trwać cztery lata. Szkoła zapewnia 800 godzin akademickich zajęć, podzielonych na 10 zjazdów rocznie po 20 godzin. Zakładają one zajęcia teoretyczne, praktyczne, doświadczeniowe oraz superwizję grupową.
W ramach 1200h wymaganych w ramach szkolenia psychoterapeutycznego:
- oferujemy w ramach szkolenia 800h akademickich nauki w ramach zajęć teoretycznych i praktycznych, doświadczeniowych oraz superwizyjnych,
- wymagamy we własnym zakresie 360h stażu klinicznego oraz 50h terapii własnej w nurcie kontekstualno-behawioralnym,
- przy prowadzeniu praktyki w ośrodku nie zapewniającym superwizji kontekstualno-behawioralnej sugerujemy 1 godzinę superwizji na każde 10 godzin pracy z klientem.
Oprócz tego oferujemy dodatkowo liczne szkolenia online – dodatkowe 170 godzin zegarowych opcjonalnych szkoleń z zasobów Uczę się ACT.
Częstotliwość. Zajęcia prowadzone są w formie comiesięcznych zjazdów (oprócz lipca i sierpnia) oraz udostępnionych materiałów online do pracy między zjazdami. Udostępnione webinary można obejrzeć w dowolnym momencie.
Pierwszy rok
Pierwszy rok będzie poświęcony wprowadzeniu uczestników czteroletniego szkolenia do podstawowych zagadnień terapeutycznych, wykładanych w duchu uniwersalnej wiedzy terapeutycznych oraz ze szczególnym naciskiem na dwa nurty terapeutyczne – terapii akceptacji i zaangażowania (ACT) oraz terapii opartej na analizie funkcjonalnej (FAP).
Większość zajęć będzie prowadzonych przez dr Marcina Domurata i mgr Bartosza Kleszcza.
Stosunkowo wcześnie pojawi się praktyczny materiał do pracy ze sobą oraz z klientem, a ukończenie tego roku będzie także stanowić grunt pod dalszą edukację własną i zajęcie się psychoterapią na bardziej specjalistycznym poziomie.
Tematyka zjazdów. 10 comiesięcznych zjazdów po 20 godzin akademickich skupionych będzie wokół następujących tematów:
- Podstawy kontekstualnego behawioryzmu
- Analiza funkcjonalna, diagnoza, konceptualizacja przypadku
- Rozwój człowieka z perspektywy behawioralnej
- Podstawowe umiejętności terapeutyczne i relacja terapeutyczna
- Rozpoczynanie i kończenie interwencji oraz śledzenie efektów
- Sześć procesów elastyczności psychologicznej (akceptacja, defuzja, kontakt z tu i teraz, ja jako kontekst, wartości, zaangażowane działanie)
- Tworzenie kontekstu do zmiany
- Terapia ekspozycyjna problemów emocjonalnych
- Terapia oparta na analizie funkcjonalnej
- Kwestie etyczne psychoterapii
- Zjazd doświadczeniowy
Drugi rok
Drugi rok w ramach 10 comiesięcznych zjazdów skupi się na aplikacji nurtów trzeciej fali w specjalistycznych dziedzinach psychoterapii. Lista szkoleń jest w trakcie opracowywania.
Tematyka zjazdów.
- Psychoterapia depresji
- Psychoterapia uzależnień
- Psychoterapia zaburzeń odżywiania
- Terapia ekspozycyjna zaburzeń lękowych
- Wykorzystanie DBT przy prewencji zachowań samobójczych
- Teoria ram relacyjnych i jej kliniczna aplikacja
- Superwizja grupowa
Trzeci i czwarty rok
Trzeci i czwarty rok zostanie przeznaczony na:
- dalsze szkolenie,w tym specjalizacja z kontekstualnej terapii schematów
- zajęcia fakultatywne,
- zajęcia doświadczeniowe,
- pracę pod superwizją grupową,
- praktyki zawodowe w miejscu umożliwiającym kontakt z różnorodnymi rodzajami klientów.
W trakcie czteroletniego kursu należy także przejść psychoterapię własną w systemie indywidualnym i/lub grupowym.
Opcjonalne materiały wideo
Oferujemy studentom 170 godzin szkoleń wideo ze światowej klasy specjalistami w ramach współpracy z Uczę się ACT. Tutaj więcej informacji.
Rozkład zajęć dla pierwszego roku – Katowice
| Nazwa zajęć | Prowadzący | Termin |
| Wprowadzenie do behawioryzmu | dr Marcin Domurat, mgr Bartosz Kleszcz | 10-11 stycznia |
| Zajęcia doświadczeniowe I | dr Magdalena Hyla | 31 stycznia-1 lutego |
| Podstawowe umiejętności psychoterapeutyczne | dr Marcin Domurat | 14-15 marca |
| Praca z myślami i self | mgr Bartosz Kleszcz | 18-19 kwietnia |
| Praca z akceptacją oraz kontaktem z tu i teraz | mgr Bartosz Kleszcz | 16-17 maja |
| Praca z motywacją i zaangażowaniem | mgr Tomasz Folusz | 20-21 czerwca |
| Relacja terapeutyczna / Taniec po heksafleksie | dr Marcin Domurat, mgr Bartosz Kleszcz | 12-13 września |
| Wykorzystanie metafor w psychoterapii | Niklas Toerneke | 3-4 października |
| Prawo i etyka w zawodzie psychoterapeuty | dr Konrad Ambroziak | 21-22 listopada |
| Konceptualizacja | dr Lidia Baran | 12-13 grudnia |
Rozkład zajęć dla drugiego roku – Warszawa
| Nazwa zajęć | Prowadzący | Termin |
| Zajęcia doświadczeniowe | dr Magdalena Hyla | 10-11 stycznia |
| Współczucie | dr Marcin Domurat | 21-22 lutego |
| Terapia ekspozycyjna w pracy z lękiem | mgr Bartosz Kleszcz | 21-22 marca |
| Self-practice / Self-reflection | dr Konrad Ambroziak | 25-26 kwietnia |
| Strategie i interwencje terapeutyczne w DBT w kontekście kryzysu samobójczego i w zachowaniach wysokiego ryzyka | mgr Alicja Baranek | 23-24 maja |
| Diagnoza nozologiczna a konceptualizacja z perspektywy kontekstualno-behawioralnej | dr Lidia Baran | 13-14 czerwca |
| Kontekstualno-funkcjonalne podejście do zaburzeń odżywiania | dr Joanna Dudek | 12-13 września |
| Wykorzystanie metafor w psychoterapii | Niklas Toerneke | 3-4 października |
| Terapia ACT w nadużywaniu substancji psychoaktywnych | mgr Tomasz Folusz | 21-22 listopada |
| Kontekstualno-funkcjonalne podejście do zaburzeń nastroju | mgr Tomasz Folusz | 19-20 grudnia |
Rozkład zajęć dla trzeciego roku – Katowice
| Nazwa zajęć | Prowadzący | Termin |
| Superwizja | dr Konrad Ambroziak | 17-18 stycznia |
| Kontekstualno-funkcjonalne podejście do zaburzeń odżywiania | dr Joanna Dudek | 14-15 lutego |
| Kontekstualna terapia schematów I | mgr Przemysław Mućko | 21-22 marca |
| Kontekstualna terapia schematów II | mgr Przemysław Mućko | 11-12 kwietnia |
| Fakultet | dr Magdalena Hyla, dr Konrad Ambroziak | 9-10 maja |
| Superwizja | dr Marcin Domurat, mgr Bartosz Kleszcz | 13-14 czerwca |
| Kontekstualna terapia schematów III | mgr Przemysław Mućko | 19-20 września |
| Wykorzystanie metafor w psychoterapii | Niklas Toerneke | 3-4 października |
| Terapia par z wykorzystaniem ACT | dr Lidia Baran | 7-8 listopada |
| ACT w pracy z psychozami / Elementy psychiatrii (zjazd online) | dr n. med. Dorota Płońska, mgr Juliusz Połatyński | 5-6 grudnia |
Rozkład zajęć dla czwartego roku – Warszawa
| Nazwa zajęć | Prowadzący | Termin |
| Praca z osobami dorosłymi ze spektrum autyzmu (zjazd online) | mgr Tamara Woźniak | 10-11 stycznia |
| Superwizja | dr Konrad Ambroziak | 7-8 lutego |
| Terapia osób z ADHD | prof. Tomasz Hanć | 7-8 marca |
| Superwizja | dr Marcin Domurat, dr Joanna Dudek | 18-19 kwietnia |
| Fakultet | dr Konrad Ambroziak, dr Magdalena Hyla | 9-10 maja |
| Psychologiczne następstwa traumy | mgr Beata Ujazdowska | 20-21 czerwca |
| Terapia par z wykorzystaniem ACT | dr Lidia Baran | 5-6 września |
| Wykorzystanie metafor w psychoterapii | Niklas Toerneke | 3-4 października |
| Superwizja | dr Konrad Ambroziak | 7-8 listopada |
| Superwizja/podsumowanie szkolenia | dr Marcin Domurat, mgr Bartosz Kleszcz | 28-29 listopada |